Mercedes Actros 1845 heeft de strijd om de beste truck van het jaar 2020 gewonnen van sterke concurrenten zoals de Iveco S-Way en ook de Volvo FH I-Save. Dat zien we ook nu nog zeker terug. De aanschaf van de nieuwste generatie Actros trekkers is opnieuw een mooie stap op het gebied van veiligheid, brandstofverbruik en duurzaamheid, een goede stap voor de toekomst. Met meer dan 60 zichtbare en onderhuidse innovaties is de nieuwe Actros sterk doorontwikkeld door o.a. het verbruik te verlagen, de milieubelasting te verminderen en de veiligheid nog verder te vergroten in de wereld van de transport. 

 

Meer focus op veiligheid

De Actrossen zijn uitgerust met alle nieuwst mogelijke veiligheidssystemen. De meest in het oog springende veiligheids innovatie is zonder twijfel zeker wel de Mirror Cam. Dit is een digitale camera die de traditionele zijspiegel vervangt. Je kunt ze vanaf de weg al snel spotten aan de zijkanten van de wagen. Deze gestroomlijnde camera’s bovenaan de buitenkant van de A-stijlen zorgen voor een significante verkleining van de dode hoek, zo kunnen chauffeurs veel verder rondom de truck zien. Bovendien geeft het ontbreken van de zijspiegels de chauffeur beter zicht aan weerszijden van de cabine. De camerabeelden worden weergegeven op meerdere displays, die links en rechts in de cabine zijn geplaatst. Bij het nemen van een bocht draait het beeld aan de binnenkant van de bocht ook mee, zodat de chauffeur altijd zicht heeft op de gehele combinatie en de ruimte ernaast. De chauffeur kan op het display  ook het einde van de trailer markeren om zonder schaderisico aan te docken. Of op elk gewenst moment om de omgeving rond het voertuig vanuit de cabine te controleren. De trekkers zijn ook voorzien van het nog verder doorontwikkelde Active Brake Assist-systeem (ABA). Het huidige ABA 5 systeem signaleert en reageert niet alleen op voertuigen, maar ook op personen. De trucks beschikken daarnaast nog over meerdere functies zoals Lane Keeping Assist, Attention Assist, en Proximity Control Assist met stop-and-go-functie. Alles om het rijden met grote of kleine combinaties nog veiliger te maken. 

 

Oog voor laadproblemen met een hightech voorloopas

Met het oog op het grote gewicht van de lading beschikken de trucks over een voorloopas. Hierdoor kan het gewicht een stuk beter verdeeld worden over alle assen, waardoor de maximale last niet overschreden wordt. De GigaSpace-cabine van de Actros LS-trekker is voor de chauffeur verder een uiterst moderne werkplek, met de Multimedia Cockpit Interactive uitgerust met twee kleuren displays, waarop zowel de belangrijkste rij- en voertuigen informatie als het paneel met schakelaars worden getoond. De cockpit heeft bovendien ook nog een dedicated trucknavigatie en verkeerslicht- en verkeersbordherkenning. Door aandacht voor de interieurverlichting met sfeerlicht rijlicht aan te passen kan de chauffeur aantoonbaar fitter blijven en daarmee veiliger rijden.

Categorie├źn: Nieuws

0 reacties

Geef een antwoord